سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، دوست دارد که بنده اش را درجستجوی مال حلال، خسته ببیند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
امام حسین علیه السلام
درباره



امام حسین علیه السلام


علی اصغر
مطالبی که به طور سلسله وار در این وبلاگ مشاهده می فرمایید مجموعه سخنرانى هاى استاد آیت الله مصباح یزدی است که در حسینیه شهداى قم در محرم 1421 بیان شده و تحت عنوان آذرخشی دیگر از آسمان کربلا چاپ و منتشر گردیده است. ضمناً مدیر وبلاگ فقط منعکس کننده مطلب می باشد.

آیت‌الله مدرسی یزدی:

عده‌ای به اسم عزاداری امام حسین(ع) نباید بلندگوی یزید شوند

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: یک عده‌ای می‌خواهند به اسم عزاداری امام حسین (ع) و مجلس امام حسین (ع) بلند گوی سخنان یزیدی باشند.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس آیت‌الله محمد رضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان گفت: هر لحظه که از ماه محرم می‌گذرد شرایط برای حسین سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. از روز هفتم فشار و محاصره امام حسین شدیدتر شد، امام و یاران اندکش و اهل بیتش و حرم رسول خدا گرفتار انبوه لشکریان بی رحم و قسی بنی‌امیه بودند. هر ستمی به هر طریقی که برای آن‌ها امکان داشت نسبت به حرم پیامبر و امام برحق روا داشتند، حتی از آ ب هم مضایقه کردند، هزاران نفر را موکّل بر شریعه فرات کردند که مبادا قطره آبی به لب‌های خشکیده کودکان و فرزندان پیامبر برسد و هر چه در ذهن پلیدشان از انواع ستم گذر کرده بود نسبت به حرم پیامبر و فرزند پیامبر و امام معصوم انجام دادند.


وی با بیان اینکه انصافاً واقعه کربلا واقعه عجیب و بی همتایی است و نه تنها در تاریخ نظیر ندارد بلکه در سراسر پهنه آفرینش مشابه ندارد، افزود: واقعه کربلا آنقدر عظیم است آنقدر فداکاری و جانبازی امام حسین بزرگ و غیر قابل تصور است که قضایای دیگر در رابطه با آن کوچک می‌نماید. قضیه‌ای که همه هستی از آن متأثر شد. پیامبران بر حسین گریستند، عالم گریست، ملائکه آسمان و همه ساکنان آسمان در مصیبت حسین متأثر شدند " جلّت و عظمت مصیبتک فی السّموات علی جمیع اهل السّموات " مصیبت تو ای حسین در آسمان‌ها بر همه اهل آسمان‌ها سنگین است.
این استاد حوزه با تاکید بر اینکه واقعاً درخششی که حسین و اصحاب حسین در عاشورا کردند و عظمتی را که ابراز کردند نمی‌توان مثالی برای آن پیدا کرد، افزود: ما در زیارت جامعه نسبت به همه ائمه علیهم السلام که " اتاکم الله ما لم یؤت احداً من العالمین " به همه شما ائمه، خداوند متعال چیزهایی را داده که به احدی از عالمیان نداده " طأ طأ کلّ شریف لشرفکم " هر شریفی در مقابل شرافت شما سرش باید روی زمین باشد " و بخع کل متکبّر لطاعتکم و خضع کلّ جبّارلفضلکم " هر جبّاری در مقابل فضل شما باید خاضع باشد " و ذلّ کلّ شی لکم " و هرچیزی برای شما ذلیل است " و اشرقت الارض بنورکم " و زمین به نور شما روشن است اما بروز و ظهوری که این معانی در واقعه عاشورا داشت بروز و ظهور استثنایی بود؛ بروز و ظهوری است که همه عالم را تحت تأثیر قرار داده است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در روایات است که " بکت علیه السّموات السّبع و الارضون السّبع و ما فیهنّ و ما بینهنّ " آسمان‌های هفتگانه و زمین‌های هفت گانه و آنچه که بین آسمان‌ها است و آنچه که در آن‌ها است همه بر حسین گریستند و " ما یری و ما لا یری " آنچه که دیده می‌شود و آنچه که دیده نمی‌شود. آیت‌الله مدرسی یزدی همه عالم متأثر شده از مصیبت حسین و از عظمت واقعه کربلا؛ چه عظمتی؟ چه نوری؟ می‌توانیم بگوئیم ابعاد حادثه کربلا به اندازه ابعاد همه خلقت است؛ اگر دانشمندان بنشینند و حادثه کربلا را تحلیل بکنند هر کسی از نگاه خودش و به اندازه دانش خودش خواسته باشد زوایای متعدد حادثه کربلا را بشناسد کتاب‌های تحقیقی متعددی باید نوشته شود. عارفان و عالمان به توحید وقتی که نگاه به حادثه کربلا بکنند می‌بینند گمشده خودشان را در حادثه کربلا می‌یابند چه توحیدی چه عشق به خدایی چه دلدادگی در راه خدا آن لحظات آخرین که امام مناجات می‌کند با خدا " اللهم متعالی المکان عظیم الجبروت عریض الکبریاء " چه غوغایی در این دعا و مناجات امام در آن آخرین لحظات است توحید این است عرفان این است.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه حکیمان و فیلسوفان باید بیایند واقعه عاشورا را تحلیل کنند که چگونه " انّ الله شاء ان یراک قتیلا و انّ الله شاء ان یراهنّ اسیرا " چگونه قضا و قدر الهی اقتضا کرد که عزیزترین خلق عالم و سبط رسول خدا و خامس اهل کساء اینچنین بر روی خاک تفتیده کربلا بیافتد و چگونه قضا و قدر الهی چنین اجازه‌ای را داد. ای فیلسوف ای بررسی کننده اسرار وجود بیا حادثه کربلا را بررسی کن و بر دانش خود بیافزا.
وی با اشاره به اینکه حکیم اخلاقی و دانشمند اخلاقی بیاید حادثه عاشورا را بررسی کند چه ابعاد بزرگی در این حادثه عاشورا از لحاظ اخلاقی نهفته است، افزود: حرکاتی که امام حسین از آن لحظه‌ای که از مدینه حرکت کرد تا رسید مکه و سپس در ایام حج در میان ناباوری مردم بسوی عراق حرکت کرد، بعد برخوردی که با ابن عباس دارد با ابن زبیر دارد با فرزدق دارد با دیگران دارد مسائلی را که در راه با زهیربن قین دارد با عبدالله بن حرّ جعفی دارد روشی که در برخورد با لشکریان حرّ دارد در آن حالت تشنگی؛ امام چه برخورد اخلاقی با آن‌ها کرد چگونه با آن‌ها رفتار نمود رفتار حضرت با آن کاروانی که از یمن متاع حمل می‌کرد اخلاقش با اصحابش چه بود، چگونه آن‌ها را در جریان کار گذاشت، چگونه بیعتش را شب عاشورا از آن‌ها برداشت چگونه با عبدالله مشرقی برخورد کرد، چگونه بعد از توبه حرّ با او برخورد کرد این‌ها مطالب بزرگی است که تحقیق‌ها لازم دارد.
این استاد حوزه با تاکید بر اینکه عاشوراء واقعه‌ای است که به اندازه جهان عظمت دارد، به اندازه ابعاد وجود عالم گسترش دارد، تصریح کرد: روان شناس که دانش او روانشناسی و شعب مختلف روان شناسی است باید تحقیق کند در واقعه عاشورا چه حقایق روان شناختی موجود است، امام چگونه از منظر روان شناختی با اصحاب و یارانش و با دشمنانش عمل کرد. در این مصیبت‌های جان کاه مقاومت نشان داد تسلیت گفت دل‌ها را محکم کرد، اصحابش قدرت پیدا کردند؛ دشمن چگونه قساوت را به نهایت رساند. اینچنین نور در یک طرف ظلمت در طرف دیگر رحم و مروت و مهربانی در یک طرف سنگدلی و بی رحمی در طرف دیگر آقای روان شناس و شعب روان شناسی بیا. معیارهای روان شناختی را اینجا به کار ببر و بر دانش خود بیافزای و حقایق موجود در قضیه عاشورا را تحلیل کن.
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: آقای جامعه شناس آقای تاریخ شناس آقایی که دانشت علم اجتماع و تحولات اجتماعی است بیا این پدیده بی‌همتای آفرینش را از منظر دانش جامعه شناسی بررسی کن، چه اجتماعی بود چه شرایطی بود امام حسین چگونه برخورد کرد با حاکم نماینده یزید در مدینه؛ چرا آن حرکت را کرد چرا مردم مدینه در مقابل اصرار می‌کردند که خروج نکن قیام نکن چرا مردم کوفه دعوت کردند بعد این‌چنین دست از دعوتشان شستند همان‌ها که نامه نوشتند شمشیر کشیدند. جمعیتی که با مسلم بیعت کرده بودند شاید تا چهل هزار نفر. چگونه شد که مسلم را در آن اجتماع یکّه و تنها گذاردند که در کوچه‌های کوفه نداند کجا برود. چی شد که این مردم دست از حق و نماینده حسین شستند.
وی اضافه کرد: عالمی که تحولات اجتماعی را بررسی می‌کنی از دیدگاه جامعه شناسی پدیده‌های تاریخی و اجتماعی را بررسی می‌کنی بیا درباره این مسائل فکر بکن و این‌ها را تحلیل بکن. بلکه بالاتر بگویم به شما حتی عالمی که مسائل فزیولوژیایی و مسائل جسمی بدن انسان را بررسی می‌کنی بیا واقعه عاشوراء را بررسی کن ببین چگونه حبیب بن مظاهر پیر مرد 62 نفر را به خاک هلاکت می‌اندازد عجبا یک پیر مرد چگونه قدرت پیدا می‌کند چگونه توان پیدا می‌کند که بتواند 62 جنگجوی تا دندان مسلحی را که تشنه خون او هستند به خاک هلاکت بیاندازد، این‌ها را بررسی کن. بررسی کن چگونه انس بن حارث یار امام حسین آن پیر مرد صحابی که از پیری کمرش را به عمامه‌اش محکم کرده بود و ابروانش را با دستاری بالا بسته بود که جلو چشمانش را ببیند آنچنان نیرو پیدا می‌کند در پرتو عنایت امام که هیجده ظالم را به خاک مذلت می‌اندازد. عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: آیا این‌ها با فیزیولوژی عادی بدن قابل توجیه است. چگونه علی اکبر روز عاشورا یکصد و بیست نا نجیب را به خاک هلاکت می‌اندازد آن هم با آن لب تشنه چه رسد به خود امام حسین امامی که آن همه مصیبت دیده و تشنگی تمام وجودش را فرا گرفته است، لبهایش خشکیده، حدود دویست ظالم خونخواری که به خونش تشنه‌اند را به خاک می‌اندازد این‌ها با مشاهدات فیزیولوژیایی معمول قابل توجیه است.
این استاد حوزه اضافه کرد: بالاتر بگویم آقایی که در طبیعت بررسی می‌کنی آقایی که در کهکشان‌ها و آسمان‌ها بررسی می‌کنی بیا در قضایای عاشورا بررسی کن ببین چه خبر بوده جزء مسلمات تاریخی است این عباراتی که می‌گویم بعد از قتل حسین علیه السلام " مطرت السماء دما " آسمان خون بارید یک نقل تاریخی نیست دو نقل تاریخی نیست سه تا نیست افراد متعددی و حتّی کسانی که منحرف از طریق اهل بیت بوده‌اند نقل کرده‌اند. فکر نکنید علامه مجلسی و سید مرتضی و شیخ مفیدِ دلداده اهل بیت نقل می‌کنند گر چه نقل این‌ها معتبرتر است اما حتی منحرفین از اهل بیت آن‌ها که به امامت امام حسین قائل نبودند نقل کردند هر ظرفی بود پر از خون شد، آن شیشه‌ای که خاک کربلا در آن بود و نزد ام سلمه بود فوران کرد و خون شد. در بیت المقدس هر سنگی را که برداشتند از زیر آن خون جوشید. اینها ساده نیست طبقات ابن سعد را نگاه کنید تاریخ طبری را نگاه کنید این‌ها از بزرگان عامه هستند. جالب این که در مورد یکی از این روایات یک سلفی منحرف از اهل بیت نوشته " اسناده صحیح " یعنی سندش صحیح است.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه عالمی که در طبیعت تحقیق می‌کنی چی شد چه خبر شد که آسمان و زمین خون بارید؟ در بیت المقدس هر سنگی برداشتند خون جوشید افق بیش از حد دارای سرخی شد تا شش ماه افق سرخ تر از همیشه بود چی شده بود، آقایی که درباره آسمان‌ها و کهکشان‌ها بررسی می‌کنی آیا این‌ها را می‌توانی توجیه کنی اینها را تأمل کن و بر دانشت بیافزا.
آیت‌الله مدرسی یزدی با بیان اینکه این است قضیه کربلا اینها نکات ضعیفی است از آن حقیقت کربلا که عقل هیچیک از ما به آن حقیقت راه ندارد. جز خود حسین و جدش و پدرش و برادرش و فرزندان معصومش کس دیگری نمی‌تواند اینها را بفهمد، افزود: ساده نیست که در زیارت عاشورا می‌خوانیم " جلّت و عظمت مصیبتک فی السّموات علی جمیع اهل السّموات " ای حسین سنگین و بزرگ است مصیبت تو در آسمان‌ها بر همه اهل آسمانها. چه کسانی اهل آسمانها هستند؟ جبرئیل کیست؟ میکائیل کیست؟ اسرافیل کیست؟ روح که اعظم ملائکه یا اعظم از ملائکه است کیست؟ مصیبت حسین بر جمیع آنها سنگینی می‌کند آن وقت عجیب است که با این عظمت عاشورا بعضی از کوته فکران و تهی مغزان که الحمدلله تعدادشان هم بسیار کم است می‌گویند این گریه‌ها می‌کنید چکار این روضه‌ها این مجالس برای ابا عبدالله یعنی چه؟ هنوز فراموش نکرده‌ایم که برخی در دوره به قول خودشان اصلاحات در روزنامه‌ها نوشتند که حسین به خاطر خشونتی که کرده بود کشته شد بعد هم فرار کردند رفتند در خارج نشستند و تفاله‌های آن‌ها هنوز هستند.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه بدانید عزیزان من حیات دنیوی ما و حیات اخروی ما، سعادت این دنیای ما و سعادت آن دنیای ما در گرو عاشورا و محبت حسین و اصحاب حسین است، افزود: خون مقدس سید الشهداء در پیکره جهان اسلام در گردش است و حیات جهان اسلام مرهون خون مقدس سیدالشهداست هر جا که این خون فورانش بیشتر و حضورش با برپایی مجالس و یاد امام حسین و زنده نگهداشتن طریق حسین بیشتر باشد آنجا حیات بالاتری خواهد داشت. اگر امروز ایران در جهان سرفراز است، اگر امروز ایران قلدران جهان را به جای خودشان نشانده اگر ایران در میان این آتش سوزانی که استکبار عالمی در خاورمیانه و بلکه در همه دنیا برافروخته است دارای قدرت، امنیت و آسایش است در گرو همین مجالسی است که به نام سید الشهداء بر پا می‌شود، در گرو ارادت مخلصانه به سیدالشهداء و راه سیدالشهداست.
وی با بیان اینکه دشمن در اطراف ما چه می‌کند در پاکستان چه خبره؟ در یمن چه خبره؟ در غزه چه خبره؟ در عراق چه خبره؟ قدر این نعمت و قدرت و آسایش و امنیت را بدانید. دشمن در صدد است با گرفتن عاشورا از شما همان بلایی که بر سر سایر جهان آورده بر سر شما هم بیاورد ترفندهای زیادی بکار بردند تا عاشورا را از ماها بگیرند، افزود: زمان آن پهلوی منحوس اول چه محدودیت‌هایی و چه ظلم‌هایی در رابطه با عزاداری سیدالشهداء اعمال کردند. اگر می‌خواستند مجلسی به پا کنند چقدر باید مواظبت کنند، درها بسته باشد مخفی از چشم مأموران رضا خانی باشد در دل شب باشد باز هم مأمورین نمی‌گذاشتند اگر می‌فهمیدند مزاحمت ایجاد می‌کردند افراد را دستگیر و آزار و اذیت می‌کردند، اگر دزدی کرده بودند اینقدر مزاحمشان نمی‌شدند. ولی دیدند محبّت سید الشهداء آنچنان در قلوب مسلمان‌ها ریشه دارد که این تضییقات و ظلم‌ها نمی‌تواند آن را ریشه کن بکند هر جایی جلو آن را می‌گیرند جای دیگر سر در می‌آورد. در زمان فرزند پلیدش روش دیگری را به کار بردند گفتند ما باید در این مجالس رخنه کنیم با حمله‌های فرهنگی و تحریف‌هایی که در عاشورا می‌کنیم عاشورا را از عاشورا بودن ساقط کنیم روش‌های مختلفی را به کار بردند که فرصت نیست بگویم چه مشکلاتی پیش آمد بعض آن مشکلات را در یک مجلسی عرض کردم.
این استاد حوزه اضافه کرد: نظیر سیاست رضاخانی و فرزند پلیدش متأسفانه به شکل دیگر در این اواخر اجرا شد سیاست رضا خان قلدری و تهاجم بود منتهی تهاجم فیزیکی بود دیدند جواب نمی‌دهد، طراحانی که پشت صحنه سیاست رژیم پهلوی بودند سیاست تهاجمی فیزیکی را در زمان فرزندش تبدیل کردند به سیاست تزویر، فریب، نفوذ و رخنه. متأسفانه در آن دوره‌ای که خودشان آن را دوره اصلاحات می‌نامند ابتدا سیاست تهاجمی فرهنگی علیه عاشورا را شروع کردند ده‌ها مقاله علیه دین، علیه عاشوراء بطور رسمی و غیر رسمی نوشتند و منتشر کردند اما وقتی که مردم هوشیار و آگاه و دلداده اهل بیت متوجه تهاجم به مقدسات و عاشورای با آن عظمت شدند از آن‌ها برگشتند دست آن‌ها رو شد، و مردم به آن‌ها نه گفتند. وی در ادامه اضافه کرد: طراحان پشت پرده اعم از طراحان داخلی و خارجی، به سیاست زمان فرزند رضا خان روی آوردند دیدند تهاجم آنان ولو تهاجم فرهنگی است اگر مستقیم باشد جواب نمی‌دهد بلکه عکس‌العمل شدید مردم را خواهد داشت؛ از طریق دیگر و با سیاست تزویر و فریب خواستند عاشورا را از معنای خودش تهی بکنند، تئوریسین‌ها و نظریه پردازان خود را وارد عمل کردند. افراد موجه ظاهرالصّلاح را به صحنه آوردند تا با زبان آن‌ها عاشورا را از بین ببرند، حتی به اسم عاشورا علیه عاشورا کار بکنند و خطرناکترین مرحله این مرحله است؛ دشمنان اسلام تا کنون انواع ترفندها را علیه اسلام به کار بردند ولی خطرناکترین و مؤثرترین حربه آن‌ها آن وقتی است که از خود اسلام علیه اسلام به کار بگیرند. مگر می‌شود مستقیم و رو در رو با حسین جنگید همانطور که روز عاشورا نتوانستند مبارزه رو در رو با حسین داشته باشند عمروبن حجاج ملعون گفت می‌دانید با چه کسی مبارزه می‌کنید می‌خواهید تن به تن مبارزه کنید سنگ باران کنید حسین را، دیدند حسین متوکل‌ها را هم به خاک مذلت نشانده، بنی‌امیه را به خاک مذلت نشانده، ظالمین بنی عباس را به خاک مذلت نشانده، قلدران عالم را بیچاره کرده؛ اینها کی هستند که بتوانند با امام حسین مستقیم مقابله کنند، تصمیم گرفتند از طریق امام حسین به خود امام حسین ضربه بزنند. کما اینکه ابن زیاد ملعون آن ضربه‌های اولیه را به مسلم بن عقیل با گماردن جاسوس و به کار گرفتن نفاق زد. یک عده‌ای می‌خواهند به اسم عزاداری امام حسین و مجلس امام حسین بلند گوی سخنان یزیدی باشند. انسان واقعاً متأثر می‌شود که گاهی در مجالس حرف‌هایی زده می‌شود، کلماتی گفته می‌شود که با روح عاشورا با روح امام حسین با روح نهضت حضرت مقابله دارد. همه هستی شما، همه نعمت‌های این کشور مرهون محبت و ارادت خالصانه و پاک به امام حسین هست چرا می‌خواهید امام حسین را از دست بدهید یا در مسیر اغراض فاسد به کار ببرید.
آیت‌الله مدرسی یزدی با بیان اینکه مردم ما عاقل هوشیار و دانا هستند چنانچه در قضایای اخیر نشان دادند یک عده‌ای که می‌خواستند کارهای فاسدی را که به اسم اسلام و به اسم قرآن انجام بدهند مردم آگاه و روشن ما چنان تو دهنی به آن‌ها زدند که آن‌ها مجبور شدند در فضای روشن عاشورا و عزاداری پاک برای اهل بیت محو شوند، تصریح کرد: ما باید بسیار هوشیار باشیم، مردم مسلمان خدای نکرده مجلسی به پا نکنند که سخنان اموی در آن ذکر شود، خدای نکرده حرف‌هایی زده نشود در این مجالس که نه مرضی رضای امام زمان علیه الصلوة والسلام هست نه امام حسین نه مطابق قرآن است و نه مطابق با احکام اسلام است. به هر حال عاشورا حقیقتی است که بر همه هستی سایه افکنده است، مشابه ندارد و حیات سعید این دنیا و آن دنیای ما و همه انسان‌ها در گرو آن هست بویژه شما شیعیان، اگر توانستیم عاشورا را بشناسیم و بشناسانیم و آنچنان که شایسته است تعظیم کنیم و شعائر حسینی را حفظ کنیم خداوند هم لطف‌های ویژه خود و برکات خودش را به واسطه امام حسین بر ما نازل خواهد فرمود. خداوند متعال همه را حسینی زنده بدارد و حسینی بمیراند.
انتهای پیام/ب


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط علی اصغر 88/10/17:: 6:51 عصر     |     () نظر


 – جنبش وبلاگی حامیان جبهه پایداری